Hold styr på opgaverne med LEASO

Indledning

LEASO er et system udviklet af leasingselskaber til leasingselskaber – som gør det nemt at få løst alle opgaver omkring en leasingaftale.

Systemet er udviklet til at minimere tidsforbruget og sikre at alle aspekter af leasingaftalen overholdes, både over for kunden og Motorstyrelsen samt bogholderi og revision.

Nogle af de deadlines som er forbundet til en leasingkontrakt, kan være dyre at overskride. Så for at undgå bekymringer om alt nu er overholdt til tiden, kan LEASO hjælpe dig med at minde om disse deadlines.

Vores vision er at LEASO-softwaren automatisk skal kunne administrere hele leasingprocessen – alt fra den elektroniske underskrift af leasingaftalen gennem hele kontraktens forløb, til afslutning og løbende rapportering til relevante myndigheder og samarbejdspartnere.

LEASO’s opgavesystem

Med klart definerede opgaver, er det nemt at overholde aftalerne med kunderne og sikre at ingen sager fristoverskrides i DMR.
Så snart at leasingkontrakten er dannet oprettes der en opgaveliste, som hjælper dig med at huske de kommende opgaver.

Hver enkelt opgave hjælper dig igennem en proces, som sørger for at vigtige data bliver indsamlet, arkiveret og viderebehandlet. Du bliver bl.a. husket på følgende opgaver:

  • Kreditgodkendelse af kunden
  • Udskriv kontrakten
  • Upload underskrevet kontrakt
  • Opret førstegangsbetalingerne
  • Indkøb køretøjet og knyt det til kontrakten
  • Bogfør den forholdsmæssige registreringsafgift
  • Levering af køretøjet og oprettelse af de månedlige betalinger
  • Opret forsikring
  • Kontakt kunden vedrørende gentegning af kontrakten
  • Afslut kontrakten

Hver morgen modtager brugerne af systemet en e-mail med informationer om hvilke opgaver som er forfaldne og hvilke som nærmer sig forfaldsdatoen.
Hvis man har brug for hjælp til at løse opgaverne, pga. travlhed eller fravær, kan de nemt deles med kollegaerne.

Automatiserede processer

LEASO letter arbejdsgangene ved at automatisere manuelle processer og henter automatisk allerede eksisterende oplysninger om privatkunder, virksomheder, køretøjer mm.

Via integrationen til e-conomic oprettes og opkræves alle betalinger automatisk. På den måde bliver alle transaktioner bogført korrekt på de rigtige konti og med de rigtige momskoder. Også kunder oprettes automatisk i e-conomic, når der er tegnet en kontrakt med en ny kunde.

LEASO beregner automatisk leasingydelser for alle typer kontrakter, inklusiv splitleasing, og danner også automatisk amortiseringen.

Krav fra Finanstilsynet

LEASO hjælper med at overholde de gældende lovkrav fra myndighederne, både i dag og i fremtiden.

Både hvidvaskloven og kravet om at lave en kreditværdighedsvurdering på privatkunder, stiller krav til leasingvirksomhederne.

Hvidvasklovens formål er at forhindre hvidvask af penge og finansiering af terrorvirksomhed. Loven stiller krav til leasingvirksomheder om bl.a. at dokumentere den valgte politik på området, have styr på kundekendskabsproceduren (KYC), lave risikovurderinger på kunderne og meget mere. Du kan læse meget mere om den gældende hvidvasklovgivning for leasingbranchen her: https://leaso.dk/aml/

Der stilles krav til leasingselskaber om at der laves en kreditværdighedsvurdering for privatkunder. Det inkluderer bl.a. et fyldestgørende budget, hvori et rådighedsbeløb skal beregnes. Du kan læse mere om emnet på LEASO’s hjemmeside: https://leaso.dk/kredit/